Απολογισμός Εκπαιδευτικού προγράμματος: «Η Φλώρινα στο Μουσείο – Ανακαλύπτω τη ζωή σε μια αρχαία πόλη» – «Διεθνής Ημέρα Μουσείων» 2016

Με την ευκαιρία του εορτασμού «Διεθνής Ημέρα Μουσείων» 2016, που είχε φέτος ως ειδικό θέμα «Μουσεία και πολιτιστικά τοπία»,  η Εφορεία Αρχαιοτήτων Φλώρινας, το Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών και το Εργαστήριο Τοπικής Ιστορίας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας συνεργάστηκαν στον σχεδιασμό και την υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος «Η Φλώρινα στο Μουσείο – Ανακαλύπτω τη ζωή σε μια αρχαία πόλη».

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα έχει ως αφετηρία τη σημερινή εικόνα της Φλώρινας με τις οικείες μορφές των κτηρίων της πόλης, που ανάγονται χρονολογικά στην περίοδο από τον 16ο αιώνα μέχρι τις αρχές του 21ου αιώνα, και τις εμπειρίες των παιδιών με αφορμή τα αντικείμενα που χρησιμοποιούμε καθημερινά. Μέσα από αυτό το βιωμένο παρόν, οι μαθητές και οι μαθήτριες προσεγγίζουν το παρελθόν και τη ζωή σε παλιότερες εποχές, με στόχο να ανιχνεύσουν τις διαφορές που προκύπτουν στα στοιχεία που απαρτίζουν τον πολιτισμό μιας κοινωνίας με το πέρασμα του χρόνου, αλλά και τις αναλογίες που υπάρχουν σε αυτά, καθώς ο βασικός πυρήνας των ανθρώπινων αναγκών δεν αλλάζει σημαντικά.

Το πρόγραμμα αποτελείται από δύο ενότητες και είναι σχεδιασμένο ώστε να υλοποιηθεί σε ομάδες 25-30 μαθητών/τριών. Απευθύνεται, προς το παρόν, στις ηλικιακές ομάδες των παιδιών του Δημοτικού Σχολείου, με την προοπτική να προσαρμοστεί μελλοντικά και για μαθητές και μαθήτριες του Γυμνασίου και του Λυκείου. Η ανάπτυξη του προγράμματος και των δραστηριοτήτων του διαμορφώθηκαν ανάλογα με την ηλικία των παιδιών και τις δυνατότητές τους να προσλαμβάνουν έννοιες που αφορούν τη χρονική εξέλιξη και την ερμηνεία παραμέτρων του υλικού πολιτισμού. Γι’ αυτό το λόγο το εκπαιδευτικό πρόγραμμα διαβαθμίζεται σε επίπεδο σχεδιασμού και υλοποίησης επιμέρους δραστηριοτήτων σε δύο ηλικιακά επίπεδα: παιδιά ηλικίας 6-9 ετών (Α΄-Γ΄ Δημοτικού) και 9-12 ετών (Δ΄-Στ΄ Δημοτικού).

Το πρόγραμμα που υλοποιήθηκε την περίοδο από τις 18/5 μέχρι τις 15/6/2016, παρακολούθησαν 271 μαθητές και μαθήτριες των δημοτικών σχολείων: 1ο Δημοτικό Σχολείο (Β΄, Δ΄, και Ε΄ τάξη), 2ο Δημοτικό Σχολείο (Β΄ τάξη), 3ο Δημοτικό Σχολείο (Δ΄ τάξη), 6ο Δημοτικό Σχολείο (Α΄ τάξη, δύο τμήματα της Δ΄ τάξης), Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο (Β΄, Γ΄, Δ΄ τάξη).

Το φωτογραφικό υλικό που χρησιμοποιήθηκε στην κατασκευή των διδακτικών μέσων του προγράμματος και το βίντεο αποτελεί παραγωγή του μαθήματος Φωτογραφίας του Εργαστηρίου Ψηφιακών του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.

Σχεδιασμός εκπαιδευτικού προγράμματος: Λιάνα Γκέλου, Αρχαιολόγος Εφορείας Αρχαιοτήτων Φλώρινας, Ζωή Γοδόση, Επικ. Καθηγήτρια ΤΕΕΤ, ΠΔΜ, Κώστας Κασβίκης, Επίκ. Καθηγητής ΠΤΔΕ, ΠΔΜ, Έλενα Εφέογλου, Ειδική Επιστήμων ΤΕΕΤ, Εργαστήριο Φωτογραφίας

Συντονισμός φωτογράφισης – Βίντεο : Έλενα Εφέογλου, Ειδική Επιστήμων ΤΕΕΤ, Εργαστήριο Φωτογραφίας

Φωτογράφιση: Μενέλαος Γκέρος, Έλενα Εφέογλου, Γιώργος Κασπαρίδης, Γεωργία Κόντου. Μαρία Λαγού, Χριστίνα Μπαντέκα, Ρόζα Πλαστήρα, Αγγελίνα Τσουμάνη

Σχεδιασμός και παραγωγή  εκπαιδευτικού υλικού: Δημήτρης Μηλώσης

Σχεδιασμός αφίσας:  Ίρις Κολλιδά

Υλοποίηση προγράμματος: Λιάνα Γκέλου. Πειραματική εφαρμογή: Κώστας Κασβίκης

Συντονισμός εργασιών: Ζωή Γοδόση