Τεχνολογία Υλικών

ΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

 

ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ

 

ΤΜΗΜΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΤΕΧΝΩΝ

 

 

ΕΑΡΙΝΟ 2013-14                                                                    

Μάθημα; Τεχνολογία Υλικών

Κωδικός: Θ.014

Υπεύθυνοι: Γιάννης Ζιώγας, Ζωγράφος, Επίκουρος Καθηγητής (συντονισμός)

                    Γιάννης Καστρίτσης, Ζωγράφος, Επίκουρος Καθηγητής

                    Φίλιππος Καλαμάρας Γλύπτης, διδάσκων

 

Περιγραφή

Το μάθημα έχει ως σκοπό να εισάγει τους μαθητές στις βασικές διαδικασίες τεχνολογίας υλικών έτσι όπως αυτές αφορούν τις Εικαστικές Τέχνες. Θα διερευνηθεί το θεωρητικό υπόβαθρο της εξέλιξης της Τεχνολογίας Υλικών κατά την Δυτικοευρωπαϊκή Ζωγραφική. Θα διερευνηθούν υλικά όπως το τελάρο, ο πολυεστέρας, το φελιζόλ και η πολυουρεθάνη, η χύτευση μετάλλων με την τεχνική του χαμένου κεριού, τα υλικά της φύσης, η έννοια της φθοράς, οι κοινωνικοί λόγοι που οδήγησαν σε διάφορες διαδικασίες και υλικά.

Το μάθημα θα αποτελεί συνδιδασκαλία των Γιάννη Ζιώγα, Φίλιππου Καλαμάρα, Γιάννη Καστρίτση.

Το μάθημα δεν είναι εργαστηριακό και οι όποιες διεργασίες σε σχέση με τα υλικά αντιμετωπίζουν το υλικό ως ένα θεωρητικό κείμενο αφηγήσεων.

 

Προαπαιτούμενα

Θεωρείται ότι υπάρχει γνώση Αγγλικής (θα δίνεται και βιβλιογραφία στα Αγγλικά), άριστες γνώσης σύνταξης κειμένου , βιβλιογραφίας και παρουσίασης οπτικού υλικού (επισυνάπτονται σχετικά παραδείγματα). Οι φοιτητές/τριες που το παρακολουθούν είναι είτε τεταρτοετείς είτε επί πτυχίω.

 

Παρουσίες

Οι παρουσίες δεν είναι υποχρεωτικές

 

Διαδικασία

Το μάθημα έχει πέντε προαπαιτούμενες διαδικασίες και μια τελική εργασία που θα είναι και η τελική εξέταση.

 

  1. 1.      Το τελάρο ως κείμενο: διαδικασία τελαρώματος.

 

  1. 2.      Θεωρητική εργασία:

Η ιστορία του πλαίσιου υποστήριξης της ζωγραφικής επιφάνειας: 1400 έως 2013.

Η εργασία θα εξετάσει την εξέλιξη των επιφανειών στήριξης της εικαστικής εικόνας, τα κοινωνικοπολιτικά αίτια που οδήγησαν σε αυτή την εξέλιξη, τα υλικά στήριξης και προετοιμασίας της επιφάνειας.

Κείμενο 1000 λέξεων, με τουλάχιστον 5 φωτογραφίες με τεκμηρίωση  και πλήρη βιβλιογραφία.

 

  1. 3.         Σύνθετα υλικά: Ο πολυεστέρας και οι χρήσεις του στο έργο τέχνης. Δημιουργία τεχνητού υλικού γλυπτικής (τεχνητά πετρώματα, κρύα χύτευση μετάλλου -cold casting)

Φελιζόλ και πολυουρεθάνη: Η χρησιμότητά τους στις καλές τέχνες. Μέθοδοι και τεχνικές χρήσεις τους στο έργο τέχνης.

Χύτευση μετάλλου με τη τεχνική του χαμένου κεριού: Η χαλκοχυτική από την αρχαιότητα ως τις μέρες μας. Σύγχρονες τεχνικές χύτευσης. Κατασκευή μικρής κλίμακας υψικαμίνου χυτηρίου από τον καλλιτέχνη και χύτευση αλουμινίου και χαλκού/μπρούτζου.

Κείμενο 1000 λέξεων επάνω σε μία από τις μεθόδους, με τουλάχιστον 5 φωτογραφίες με τεκμηρίωση  και πλήρη βιβλιογραφία.

 

  1. 4.      Προετοιμασία επιφάνειας η διαδικασία.

 

  1. 5.      Η φθορά του έργου τέχνης: το παράδειγμα

Θα εξεταστεί ένα έργο τέχνης και θα εξεταστεί η πορεία φθοράς του μέσα στο χρόνο. Το πώς δημιουργήθηκε, πως άρχισε να φθείρεται, ποιες ήταν οι αστοχίες του υλικού, σε τι επίπεδο έφθασε η φθορά του και πως έγινε, εάν έγινε, η αποκατάσταση.

Κείμενο 1000 λέξεων, με τουλάχιστον 5 φωτογραφίες με τεκμηρίωση  και πλήρη βιβλιογραφία.

 

 

ΕΞΕΤΑΣΗ

Ο φοιτητής/τρια παρουσιάζει μια εργασία 2000 λέξεων (και τουλάχιστον 15 φωτογραφίες) όπου αναπτύσσει τις ιδέες του/ης πάνω στην χρήση ενός υλικού που αυτός/η θα επιλέξει. Ταυτόχρονα με τη θεωρητική εργασία θα παρουσιάσει ως πόρισμα και ένα εικαστικό έργο με βάση αυτό το υλικό.

 Για να μπορέσει κάποιος/α να εξεταστεί, πρέπει να έχει βαθμολογηθεί επιτυχώς σε 3 από τις 5  προαπαιτούμενες εργασίες (μία από αυτές θα είναι  κείμενο).

Μια από τις θεωρητικές εργασίες του κάθε φοιτητή/τριας θα παρουσιαστεί στο τελευταίο μάθημα σε παρουσίαση με power point  (ή συναφή μέθοδο) 5 λεπτών ΑΥΣΤΗΡΑ.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ (τα παρακάτω αποτελούν μια αρχική βιβλιογραφία που μπορεί να εμπλουτιστεί με την δική σας έρευνα. )

 

Προαπαιτούμενο 2

 

Η ιστορία του πλαίσιου υποστήριξης της ζωγραφικής επιφάνειας: 1400 έως 2013

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Προαπαιτούμενου 2

 

-EASTLAKE, Charles Lock, Methods and Materials of Painting of the Great Schools and Masters (δύο τόμοι), Dover, ανατύπωση της πρ΄ωτης έκδοσης του 1847, 1960.

Υπάρχει αναρτημένο στην:

http://books.google.gr/books?id=ZzVkYiXzR1QC&printsec=frontcover&dq=EASTLAKE,+Charles+Lock,+Methods+and+Materials+of+Painting+of+the+Great+Schools+and+Masters,&hl=en&sa=X&ei=NeKBUeXOJ4HbtAaomoHoDw&ved=0CDEQ6AEwAA

– STONER, Joyce Hill & RUSHFIELD, Rebecca, Conservation of Easel paintings, Routledge, Oxon,

Υπάρχει αναρτημένο στην:

http://books.google.gr/books?id=1msM3h9mbaoC&pg=PA159&lpg=PA159&dq=stretcher+painting+HISTORY&source=bl&ots=UMkDfVM5ol&sig=vRsiCt4cF2ZmYxNDfJqwJoh25eM&hl=en&sa=X&ei=SN2BUbqXHsGRtAbI_4HAAw&ved=0CCoQ6AEwADgK#v=onepage&q=stretcher%20painting%20HISTORY&f=false

Άλλες διευθύνσεις:

-http://www.ehow.com/about_6360608_history-artists_-stretchers.html

-http://valentinewalsh.co.uk/conservation/intro/

-http://en.wikipedia.org/wiki/Stretcher_bar

 

 

Προαπαιτούμενο 3

 

Χύτευση μετάλλου με τη τεχνική του χαμένου κεριού

Σύνθετα υλικά:

Φελιζόλ και πολυουρεθάνη

 

Θα σας δοθούν τα αναγκαία links  και τα αντίστοιχα βιβλία ψηφιακά από τον διδάσκοντα.

 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Προαπαιτούμενου 3

 

– HUST, Steve, Metal Casting, Appropriate technology in the small foundry, Intemediate Technology Publicatios, 1996

– PECK, Colin, The Artful Bodgers Iron Casting Waste Oil Furnace, Ambatex Publishing, 2006.

– O’TOOLE, Brendan J., Introduction to Composite Materials, Lectures Dept. Mechanical Engineering, University of Nevada Las Vegas

– HURLSTON, David, Ron Mueck, Biography & Autobiography, Yale University Press, 2011

Polystyrene and Urethane Foams in Sculpture, Victor C. Connor, Eastern Illinois University, 1972

-Η ΧΡΗΣΗ ΚΑΙ Η ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΓΛΥΠΤΙΚΗ – ∆ιδακτορική ∆ιατριβή – Γ.-Φοίβος Σαργέντης Πολιτικός Μηχανικός

http://itia.ntua.gr/~fivos/files/Doc/dr_pres.pdf

-Sculpture Magazine January 1998 Vol.17 No.1 – 25 Years: The Evolution of Sculpture Tools by John de Marchi

http://www.sculpture.org/documents/scmag98/sm-tools.shtml

-Introduction to Composite Materials – Brendan J. O’Toole, Ph.D. Department of Mechanical Engineering Howard R.

-Hughes College of Engineering University of Nevada Las Vegas

http://www.egr.unlv.edu/~bj/Ent_engineering/Materials%20For%20Entertainment%20Engineering.pdf

 

 

 

Κάποια links για την δουλειά του Υπερρεαλιστή γλύπτη Ron Mueck

 

Το μυστηριακό έργο του Ron Mueck

http://peopleandideas.gr/2013/04/23/ron-mueck-sculptures/

Τα υπέρ ρεαλιστικά γλυπτά του Ron Muech

http://www.dinfo.gr/%CF%84%CE%B1-%CF%85%CF%80%CE%AD%CF%81-%CF%81%CE%B5%CE%B1%CE%BB%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE %AC-%CE%B3%CE%BB%CF%85%CF%80%CF%84%CE%AC-%CF%84%CE%BF%CF%85-ron-muech/

 

Artist at work: Inside the workshop of Ron Mueck, creator of eerily lifelike sculptures

http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/art/features/artist-at-work-inside-the-workshop-of-ron-mueck-

 

creator-of-eerily-lifelike-sculptures-8567614.html

http://www.wallpaper.com/art/sculptor-ron-muecks-solo-exhibition-at-fondation-cartier-paris/6455

 

Video – Ron Mueck at Work

http://fondation.cartier.com/#/en/art-contemporain/26/exhibitions/866/now-on/916/still-life-ron-mueck-at-work/

 

Video – Ron Mueck the Most Realistic Sculptures

Part 1

http://www.youtube.com/watch?v=HYX_jV-lAfk

Part 2

http://www.youtube.com/watch?v=pTy5cORM3CI

Part 3

http://www.youtube.com/watch?v=Nh3SBzY658w

 

Προαπαιτούμενο 5

 

Η φθορά του έργου τέχνης: το παράδειγμα

 

Χρησιμοποιείστε ως βάση το:

 

– STONER, Joyce Hill & RUSHFIELD, Rebecca, Conservation of Easel paintings, Routledge, Oxon,

Υπάρχει αναρτημένο στην:

http://books.google.gr/books?id=1msM3h9mbaoC&pg=PA159&lpg=PA159&dq=stretcher+painting+HISTORY&source=bl&ots=UMkDfVM5ol&sig=vRsiCt4cF2ZmYxNDfJqwJoh25eM&hl=en&sa=X&ei=SN2BUbqXHsGRtAbI_4HAAw&ved=0CCoQ6AEwADgK#v=onepage&q=stretcher%20painting%20HISTORY&f=false

 

Αναζητείστε βιβλιογραφία για το επι μέρους έργο που θα επιλέξετε.

 

ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
Εβδομάς 1

26  Φεβρουαρίου

Εισαγωγή στην  τεχνολογία υλικών

(Γιάννη Ζιώγας)

Εβδομάς 2

5 Μαρτίου

Η διαδικασία τελαρώματος ως κείμενο

(Γιάννη Ζιώγας)

Εβδομάς 3

12 Μαρτίου

Σύνθετα υλικά: Ο πολυεστέρας και οι χρήσεις του στο έργο τέχνης.

Φελιζόλ και πολυουρεθάνη: Η χρησιμότητά τους στις καλές τέχνες  (Φίλιππος Καλαμάρας)

Εβδομάς 4

19 Μαρτίου

Χύτευση μετάλλου με τη τεχνική του χαμένου κεριού. Κατασκευή μικρής κλίμακας υψικαμίνου χυτηρίου από τον καλλιτέχνη.   (Φίλιππος Καλαμάρας)
Εβδομάς 5

26 Μαρτίου

Η διαδικασία της χύτευσης και η επεξεργασία του χυτευμένου έργου. (Φίλιππος Καλαμάρας)

ΠΡΟΑΠΑΤΟΥΜΕΝΟ 2

Εβδομάς 6

2 Απριλίου

Ο σχηματισμός του τελάρου/κείμενο

ΠΡΟΑΠΑΤΟΥΜΕΝΟ 1

(Γιάννη Ζιώγας)

Εβδομάς 7

9 Απριλίου

Η φθορά στην τέχνη/κάποιες ιστορίες (Γιάννη Ζιώγας)
Εβδομάς 8

30 Απριλίου

Η φθορά (τεχνικά χαρακτηριστικά) (Γιάννη Ζιώγας)
Εβδομάς 9

7 Μαίου

Η προετοιμασία της επιφάνειας στήριξης Ι

(Γιάννης Καστρίτσης)

Εβδομάς 10

14 Μαίου

Η προετοιμασία της επιφάνειας στήριξης ΙΙ, (Γιάννης Καστρίτσης)

ΠΡΟΑΠΑΤΟΥΜΕΝΟ 3

Εβδομάς 11

21 Μαίου

Αποκατάσταση έργων με φυσικά υλικά (Γιάννη Ζιώγας)
Εβδομάς 12

28 Μαίου

Αποκατάσταση έργων με φυσικά υλικά

Εργασία στις Πρέσπες (Γιάννη Ζιώγας)

ΠΡΟΑΠΑΤΟΥΜΕΝΟ 4

 

Εβδομάς 13

4 Ιουνίου

ΣΥΝΟΨΗ/παρουσίαση power points φοιτητών/τριων

(Γιάννη Ζιώγας, Φίλιππος Καλαμάρας, Γιάννης Καστρίτσης)

ΠΡΟΑΠΑΤΟΥΜΕΝΟ 5

 

* κατά περίπτωση και μετά από έγκαιρη ενημέρωση οι ημερομηνίες μπορεί να διαφοροποιηθούν

ΓΕΝΙΚΗΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 

 

– MAYER, Ralph,The Artists Handbook of Materials and Techniques, “ The Artist’s Bible”. The Artist, faber and faber, London-Boston

-DANIEL, Thompson V., Αυγοτέμπερα, Θεωρία & Πρακτική, εκδόσεις Αρμός, Αθήνα, 1997

– DANIEL, Thompson V.,, Οι Τεχνικές και τα υλικά της μεσαιωνικής ζωγραφικής, εκδόσεις Αρμός, Αθήνα, 1998

-ΙΩΑΚΕΙΜΟΓΛΟΥ,  Ε. Ελένη, Τα οργανικά υλικά στην Τέχνη και την Αρχαιολογία, Τροχαλία, Αθήνα, 1993.

-ΠΛΑΚΩΤΑΡΗΣ,  Κώστας, Υλικά και τεχνική στη ζωγραφική και διακοσμητική, Φιλιππότης, Αθήνα, 1995 (εξαντλημένο αλλά θεμελιώδες και θα πρέπει να καταβληθεί προσπάθεια για την εύρεσή του)

 

 

 

 

ΟΛΑ ΤΑ MAILS ΘΑ ΤΑ ΕΠΕΥΘΥΝΕΤΕ ΣΤΗΝ:

 

firstpaintingworkshop@uowm.gr

 

 

ΜΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΕΙΤΕ ΓΙΑ ΚΑΝΕΝΑ ΛΟΓΟ ΤΗΛΕΦΩΝΙΚΑ ΜΑΖΙ  ΜΟΥ

ΕΧΩ ΩΡΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΡΑΦΕΙΟΥ