Το κείμενο της διάλεξης του Ηρακλή Παπαϊωάννου “Η φωτογραφία ντοκουμέντο και η συνθήκη post-documentary”

img516Κειμενο ΟΜΙΛΙΑΣ post.doc-A-f

Το κείμενο του Ηρακλή Παπαϊωάννου προέρχεται από τον κατάλογο της έκθεσης Post-doc, που παρουσιάστηκε στο Μουσείο Φωτογραφίας το Φεβρουάριο του 2006 στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Photosynkyria.

Ο κατάλογος της έκθεσης βρίσκεται στη Βιβλιοθήκη του Π.Δ.Μ.

Την Τρίτη 3 Ιουνίου 2014 και ώρα 13.30 στην Αίθουσα Μεγαλέξαντρος του Τ.Ε.Ε.Τ. στο πλαίσιο του μαθήματος “Ιστορία Τέχνης 6: Ιστορία των Εφαρμοσμένων Τεχνών το 19ο και 20ο αιώνα” θα γίνει διάλεξη του Ηρακλή Παπαϊωάννου με τίτλο «Η φωτογραφία ντοκουμέντο και η συνθήκη post-documentary».

Οι έννοιες φωτογραφία και ντοκουμέντο είναι αλληλένδετες τον τελευταίο ενάμιση αιώνα. Η φωτογραφία μάλιστα από την εμφάνισή της χρησιμοποιήθηκε ως αποδεικτικό μέσο ακόμη και σε επίσημες δικαστικές και άλλες διαδικασίες. Αργότερα η φωτογραφία ντοκουμέντο έγινε όργανο κοινωνικής αλλαγής μέσα από τον μανδύα του κοινωνικού ντοκουμέντου, ενώ η τυπογραφική διάδοση της φωτογραφίας επέτρεψε την ανάδυση του φωτορεπορτάζ και τη στενή σύνδεσή της με την επικαιρότητα. Παράλληλα, το ύφος του ντοκουμέντου τροφοδότησε σε όλη την ιστορία του μέσου τις καλλιτεχνικές τάσεις της φωτογραφίας. Η ομιλία του Ηρακλή Παπαϊωάννου θα επιχειρήσει να ερευνήσει τις ιστορικές καταβολές του φωτογραφικού ντοκουμέντου, τις αιτίες της ισχυρής ανθεκτικότητάς του στο χρόνο, τα ιδεολογικά του ερείσματα αλλά και τις γκρίζες ζώνες του. Παράλληλα θα προσπαθήσει να ψηλαφίσει τους λόγους για τους οποίους έχουμε εισέλθει σε μια περίοδο post-documentary χωρίς ταυτόχρονα να αποποιούμαστε πλήρως την ίδια τη θεμελιακή συνθήκη του ντοκουμέντου.
Ο Ηρακλής Παπαϊωάννου γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1962. Σπούδασε Φυσική στο Α.Π.Θ., έκανε μεταπτυχιακό στη φωτογραφία στο New York University και διδακτορικό στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης του Α.Π.Θ. Από το 1999 εργάζεται ως επιμελητής του Μουσείου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης. Το διάστημα 1993-2006 υπήρξε οργανωτικό στέλεχος του ετήσιου διεθνούς φεστιβάλ φωτογραφίας Photosynkyria, του οποίου το 2006 ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής. Δημοσίευσε τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια μεγάλο αριθμό κειμένων και δοκιμίων για τη φωτογραφία, ενώ επιμελήθηκε μεγάλο αριθμό φωτογραφικών εκθέσεων και εκδόσεων. Έχει μεταφράσει τα έργα Περί φωτογραφίας της Susan Sontag, Φωτογραφία, μια συνοπτική Ιστορία του Ian Jeffrey, Προς μια φιλοσοφία της φωτογραφίας του Villem Flusser. Έχει εκδώσει το δοκίμιο Οι φωτογραφίες Marlboro και η χλιαρή Άγρια Δύση (Άγρα). Είναι συνεκδότης του ηλεκτρονικού περιοδικού για τη φωτογραφία www.untitledmagazine.org. Επίσης έχει επιμεληθεί τον συλλογικό τόμο Η ελληνική φωτογραφία και η φωτογραφία στην Ελλάδα. Μια ανθολογία κειμένων (Νεφέλη).